کلینیک دندانپزشکی دکتر بالوی پور

  • ۰
  • ۰

 
قبلاً اشاره کردیم که گیر افتادن غذا بین دندان ها می تواند سلامت فردی و دهان و دندان را به خطر بیندازد. بنابراین اگر فردی به این موضوع توجه نکند ممکن است تعداد زیادی دندان از دست بدهد. غذایی که بین دندان ها گیر می کند مشکلاتی ایجاد می کند که در این قسمت به تفصیل در مورد آنها صحبت خواهیم کرد:

 

بوی بد دهان و بوی بد دهان
 
پوسیدگی دندان یا عفونت قسمت های مختلف دهان همیشه منبع بوی بد دهان نیست. بلکه اغلب این تکه های غذا هستند که در قسمت های مختلف دهان گیر می کنند و به مرور زمان پوسیده می شوند و بوی بدی ایجاد می کنند. این بو در دهان پیچیده است و باعث بوی بد دهان می شود که می تواند فرد و اطرافیانش را تحریک کند.

 

تخریب بافت سخت و محکم دندان
 
تحقیقات نشان داده است که هر دندان انسان دارای استحکام و مقاومت 600 دسی بل و بیشتر است. با این حال، این مقاومت زمانی که در معرض فعالیت مداوم میکروارگانیسم ها و محیط های اسیدی قرار می گیرد، تخریب و از بین می رود. در نتیجه دندان پوسیده و فرسوده می شود و این روند گاهی تا جایی پیش می رود که چاره ای جز بیرون کشیدن دندان وجود ندارد.

 

خونریزی لثه
 
استفاده از اجسام نوک تیز یا فشار زیاد بر روی ابزاری که می خواهید تکه های غذا را با آن از دهان خارج کنید می تواند باعث خونریزی لثه شود. خونریزی لثه علاوه بر افزایش التهاب و حساسیت حفره دهان، در افراد مبتلا به کم خونی می تواند بسیار خطرناک باشد.


 

عفونت لثه و دندان
 
نگه داشتن غذا بین دندان ها می تواند محیط مناسبی را برای فعالیت انواع باکتری های فاسد کننده ایجاد کند. استفاده از غذاهای سفت و شیرین به تنهایی زمینه مناسبی برای عفونت فراهم می کند. اگر عفونت از دهان خارج نشود، نه تنها به عمق بافت لثه نفوذ می کند، بلکه می تواند مشکلات جدی برای فرد ایجاد کند.

 

سایش لثه
 
استفاده مداوم از خلال دندان و ابزارهای مختلف برای از بین بردن بقایای مواد غذایی گیر کرده بین دندان ها به مرور زمان به لثه ها فشار وارد می کند و باعث خراب شدن آنها می شود. اما با تقویت و تشدید این مشکل نباید از بیماری های زمینه ای غافل شد.

 

فاصله بین دندان ها
 
دلیل اصلی گیر افتادن غذا بین دندان ها ایجاد فضایی است که به دلایل مختلف بین دندان ها ایجاد می شود. استفاده از ابزار فلزی و چوبی برای از بین بردن تکه های غذا فشار زیادی به دندان های شما وارد می کند. این باعث می شود فاصله بین دندان ها به مرور زمان افزایش یابد. پس از مدتی برای صاف کردن دندان ها باید یک عمل ارتودنسی انجام دهید.

 

حساس شدن لثه ها و احساس فشار غیرعادی بین دندان ها
 
احساسات ناخوشایند و بد غالب می شوند زیرا یک تکه غذا بین دندان ها گیر می کند. به این دلیل که این تکه غذا به دندان های اطراف فشار وارد می کند، بنابراین فرد دائماً زبان را با دندان هایی که غذا بین آنها گیر کرده است حرکت می دهد.

 

 

علل گیر کردن غذا بین دندان ها
 
عوامل متعددی بستر مناسبی برای گیر کردن غذا بین دندان ها ایجاد می کند که مهمترین آنها عبارتند از:

 

فاصله و فاصله غیرمعمول بین دندان ها
ناهماهنگی دندان ها در داخل دهان.
پوسیدگی و تخریب تاج های دندان
ایجاد منافذ در قسمت های مختلف دندان، بنابراین تمیز کردن این حفره ها بسیار سخت و دردناک است.
وجود دندان های شکسته در دهان به خصوص بین دندان های خلفی و آسیایی
ابتلا به برخی بیماری ها مانند تحلیل لثه و استخوان.
پرکردن نادرست و بیش از حد دندان ها.
استفاده از روش های کامپوزیت و معیوب و غیر استاندارد برای رفع ساییدگی دندان.
 

دندانپزشکان توصیه می کنند که از بقایای مواد غذایی که بین دندان هایتان گیر کرده خلاص شوید.
 
برای کاهش خطر گیر کردن غذا بین دندان‌ها، دندانپزشکان توصیه‌های عملی ارائه کرده‌اند. برخی از این نکات استراتژیک عبارتند از:

 

غذاهای نرم و تازه و سبزیجات بخورید.
 
خوردن غذاهایی که بعد از پختن ترد یا نرم هستند باعث می شود به راحتی توسط دندان له شده و به سرعت بلعیده شوند. مهم نیست که چقدر از آنها بین دندان های شما گیر می کند، این مشکل با یک مسواک زدن ساده برطرف می شود.

 

غرغره کردن با آب نمک
 
غرغره آب نمک نه تنها ذرات غذا را از قسمت های مختلف دهان خارج می کند، بلکه فعالیت باکتری ها و میکروارگانیسم ها را نیز از بین می برد. همچنین غرغره طولانی مدت با آب نمک و به طور مداوم استحکام و سفتی لثه ها را افزایش می دهد.

 

ایمپلنت دندان

لمینت دندان

 

 

  • ۰۱/۰۱/۳۰
  • دکتر یوسف بالوی پور بالوی پور

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی