کلینیک دندانپزشکی دکتر بالوی پور

۷ مطلب در مرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

اصلاح طرح لبخند

برای داشتن یک لبخند زیبا فقط دندان ها نیستند که باید مورد بررسی قرار گیرند لب ها، فک و لثه ها نیز می توانند در زیبایی لبخند شما موثر باشند.

اولین موردی که مورد بررسی قرار می گیرد لب ها هستند. دندانپزشکان حرفه ای قبل انجام هر کاری از لب ها در زوایای مختلف عکس سه بعدی یا دو بعدی تهیه می کنند. 

بعد از لب ها نوبت به رنگ دندان ها می رسد.دندان ها اگر مرتب و منظم باشند اما رنگ آنها تیره، زرد یا بد رنگ باشد، نظم آنها دیده نمی شود. به همین دلیل سفید بودن طبیعی دندان ها اهمیت زیادی دارد. دندانپزشک برای این مورد معمولا هیو، کروما، ترانسلوسنسی، والیو و بافت سطح دندان ها را بررسی می کند. ظاهر دندان ها مستقیم به این عوامل بستگی دارد.

بررسی ظاهر دندان ها : رنگ، شکل، طرز قرار گیری، وضعیت عمومی دندان ها و ... باید بررسی شود.

یکی از درمان های زیبایی که پر طرفدار و بسیار کار آمد می باشد، لامینیت دندان می باشد. برای انجام انواع لامینیت، وضعیت کلی دندان ها باید بررسی شود. 

حال نوبت به لثه ها می رسد گاهی این لثه ها هستند که زیبایی لبخند را مختل کرده اند. بزرگ بودن لثه ها نسبت به دندان ها و فرا گرفتن سطح روی دندان ها، در زیبایی تاثیر می گذارد.

اگر لثه ها پایین یا بزرگ باشند، لیفت لثه بهترین درمان برای اصلاح لبخند می باشد.

همچنین باید وضعیت فک نیز بررسی شود.

جلو یا عقب بودن فک ها نسبت به هم مشکلات زیادی به همراه دارد. سابیده شدن دندان ها، نا منظمی، مشکل در صحبت کردن و خوردن غذا، خروپف و ... از مشکلاتی است که به دلیل طرز نادرست قرار گیری فک ها نسبت هم پیش می آید. در برخی از افراد، اصلاح این مشکل تمامی مشکلات ظاهری را حل می کند.

برای اصلاح طرح لبخند خود به دندانپزشکی بالوی پور مراجعه کنید.

 

  • دکتر یوسف بالوی پور بالوی پور
  • ۰
  • ۰

مراجعه به دندانپزشکی حداقل سالی یک بار لازم و ضروری است.

اما بعضی از افراد به دلیل داشتن ترس از دندانپزشکی تا زمانی که دندان های آن ها دچار درد نشود مراجعه به دندانپزشک را به تعویق می اندازند.

این ترس در کودکان زیاد دیده می شود.دلیل ترس کودکان از رفتن به دندانپزشکی کاملا واضح است، اما می توان تدابیری اندیشید تا این ترس برای همیشه به شجاعت تبدیل شود. 

اولین تجربه کودکان از رفتن به دندانپزشکی: اولین تجربه و اتفاقاتی که می افتد بسیار مهم است و به یاد کودک می ماند.

اما دلیل ترس کودکان از دندانپزشکی ها و دیگر پزشکان چه می تواند باشد؟ متاسفانه باید گفت علت ترس زیاد کودکان از پزشکان، والدین هستند. والدین به صورت ذاتی عادت به ترساندن کودکان دارند تا به این ترتیب آنها را از انجام برخی از کار های نادرست و خطرناک بهراسند. اما این ترساندن می تواند زمینه ساز مشکلات جدی در کودکان شود. همین که آنها حاضر نیستند به هیچ پزشکی مراجعه کنند بزرگترین مشکل والدین است.

پس بهتر است با منطق کودکانه با آنها صحبت کرد، ترساندن کودک از آمپول، دکتر، سرم و هر چیز دیگر دلیل اصلی ترسیدن آنها از رفتن به دندانپزشکی است.

 

 

  • دکتر یوسف بالوی پور بالوی پور
  • ۰
  • ۰

ایمپلنت یکی از روش های جایگزینی دندان به صورت دائمی است.

ایمپلنت از چند قسمت تشکیل شده است که این قسمت ها در مراحل و جلسات مختلف در فک بیمار قرار می گیرند. مهمترین بخش ایمپلنت اتصال پین ایمپلنت به استخوان فک می باشد. به همین دلیل است که در ساخت آن از فلزاتی مانند تیتانیوم استفاده می کنند که با بدن انسان سازگار باشند.

از بین رفتن دندان ها باعث کاهش اعتماد به نفس و همچنین بروز مشکلات متعدد در غدا خوردن می شود.

هنگامی که دندان خود را به هر دلیل از دست دادید سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید، زیرا حفره دندان خالی است و آماده قرار گیری ایمپلنت می باشد. در غیر این صورت مشکلاتی مانند تحلیل لثه و غیره گاهی باعث می شود ناچار به عمل سینوس لیفت (بالا آوردن سینوس از طریق اضافه کردن استخوان) شوید.

در واقع می توان گفت درمان با ایمپلنت برای بسیاری از افراد مناسب می باشد. ایمپلنت بهترین جایگزین برای دندان های از دست رفته می باشد. حتی پروتز های متحرک نیز بر پایه ایمپلنت ساخته می شوند تا از مشکلات ناشی از خورد، صحبت کردن و ... که با استفاده از دندان مصنوعی به وجود می آید کاسته شود.

 

  • دکتر یوسف بالوی پور بالوی پور
  • ۰
  • ۰

دندان نهفته

یکی از اصطلاحات رایج در دندانپزشکی که اکثر افراد نمی دانند انکیلوز شدن فک و دندان است.

تنها علامت ظاهری از بین رفتن این فاصله، کوتاه شدن دندان نسبت به دندان های دیگر یا جا به جایی آن می باشد. برای تشخیص درست انکیلوز شدن دندان و فک به عکس رادیوگرافی نیاز است. وقتی دندانی نسبت به دندان های دیگر آرایش درستی نداشته باشد می توان حدس زد که میان آن دندان و استخوان فک اتصال صورت گرفته است.

از جمله عللی که باعث به وجود آمدن این پدیده می شود می توان به

1) عفونت درمان نشده در دهان

2) ضربه های شدید به فک و دندان 

3)دندان قروچه 

و.... اشاره کرد.

انکیلوز در سنین کودکی بیشتر از هر زمان دیگری رخ می دهد. اما با این حال در بزرگسالان نیز به دلایل ذکر شده امکان وقوع آن است.

 

 

  • دکتر یوسف بالوی پور بالوی پور
  • ۰
  • ۰
یکی از مسائل مهمی که همه ما باید به آن توجه کنیم مسواک زدن است. هر شخص در روز باید لااقل سه بار مسواک بزند و با استفاده از نخ دندان لا به لای دندان ها را تمیز کند. در غیر این صورت ذرات باقی مانده از غذاها در لابه لای دندان ها باعث از پوسیدگی و از بین رفتن دندان ها می شود.
پلاک ها در ابتدای کار به مینا و تاج دندان حمله ور می شوند و با از بین بردن آنها خود را به ریشه و قسمت زنده دندان یعنی پالپ می رسانند. پلاک ها فقط با جرم گیری از روی دندان ها زدوده می شوند در غیر این صورت تبدیل به تاتار می شوند. تاتار ها باکتری های بسیار قوی و خطرناکی هستند که سبب پوسیدگی و عفونت حاد می شوند.

برای مسواک زدن بهتر است از مسواک های مخصوص استفاده کنید. برخی از مسواک هایی که برای دندان ها ساخته شده اند برای زبان نیز قابل استفاده هستند. حاشیه این مسواک ها از متریالی ساخته شده است که می توان با آنها زبان را مسواک زد. 

همچنین پشت و انتهای برخی از مسواک ها، مسواک زبان نیز وجود دارد که می توان با آنها زبان را تمیز نمود. علاوه بر این در داروخانه ها مسواک های مخصوص زبان به فروش می رسد که شما می توانید با تهیه آنها زبان خود را مسواک بزنید.

برای مسواک زدن زبان، مسواک را از انتهای زبان به سمت ابتدا بکشید تا تمامی باکتری های روی زبان از بین برود.
خواهید دید که رنگ سفید یا زرد روی زبان به رنگ قرمز تبدیل می شود. برای آنکه حالت تهوع نگیرید بهتر است مسواک را به صورت عمودی روی زبان بکشید.

جهت انجام معاینات دندانپزشکی حتما سالی یک بار به یک مرکز معتبر دندانپزشکی مراجعه کنید.
  • دکتر یوسف بالوی پور بالوی پور
  • ۰
  • ۰
همانطور که در مقالات قبلی نیز گفته شد از ایمپلنت به جهت جایگزینی دندان های از دست رفته استفاده می شود.
برای انجام ایمپلنت ابتدا از دندان ها و فک تصویر برداری می شود سپس با استفاده از بی حسی موضعی و کنار زدن لثه پایه ایمپلنت را در فک قرار می دهند.
بعد از جای گذاری پایه ایمپلنت برای برگرداندن لثه روی ان به بخیه احتیاج است. بخیه ها معمولا جذبی هستند.
بعد از این مرحله معمولا باید بین 12 تا 24 هفته بگذرد تا پایه به استخوان فک جوش بخورد.

در این مدت، دندانپزشک 2 جلسه به بررسی وضعیت دندان می پردازد. همچنین بعد از بهبود وضعیت زخم و بخیه یک روکش موقت برای راحتی بیمار در جویدن در نظر گرفته می شود.

بعد از گذشت زمان مورد نظر، از دندان ها برای ساخت روکش ایمپلنت باید، قالب تهیه شود. قالب گیری در این مرحله بسیار حساس است. زیرا ایمپلنت بر اساس آن ساخته می شود. 

سپس از قالب، روکش ایمپلنت ساخته می شود که این روکش ضد پوسیدگی است. 



  • دکتر یوسف بالوی پور بالوی پور
  • ۰
  • ۰

اباتمنت چیست

جای خالی دندان های از دست رفته زیاد قشنگ نیست و نیاز به درمانی برای زیبایی دارد.

ایمپلنت یک درمان زیبایی و عمومی برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته است.

ایمپلنت در واقع یک پیچ از جنس تیتانیوم است که باید در استخوان فک قرار بگیرد. این پیج باید با استخوان فک پیوند بخورد. به همین دلیل است که از جنس تیتانیوم می باشد.

اباتمنت نیز یک قطعه است. این قطعه روی فیکسچر نصب می شود و سپس تاج دندان روی آن متصل می گردد.

برای جوش خوردن ایمپلنت به مدت سه ماه زمان نیاز است تا مانند ریشه دندان به فک اتصال یابد.

بعد از این مدت نوبت به قرار گرفتن روکش یا همان تاج دندان روی آن می باشد. تاج مصنوعی روی پیچ قرار می گیرد.

مهم ترین قسمت ایمپلنت فیکسچر است که در واقع همان ریشه دندان مصنوعی است.

  • دکتر یوسف بالوی پور بالوی پور