کلینیک دندانپزشکی دکتر بالوی پور

۱ مطلب در مهر ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

یکی از مشخصات سالمندی کم شدن تعداد دندان‌ ها است.

علاوه بر مسواک زدن باید فاکتور‌های دیگری را نیز برای حفظ دندان در نظر گرفت برای مثال رژیم غذایی مناسب در استحکام دندان‌ ها اهمیت دارد که متاسفانه غالباً جدی گرفته نمی‌ شود.

مراقبت از دندان‌ ها در دوران بارداری و شیردهی

بسیاری از ویژگی‌ های سرشتی ما در شکم مادر شکل گرفته‌ اند، یعنی زمانی که جنین بودیم. برخی خصوصیات در بدن بوجود آمده اند، اما علاوه بر ژنتیک، شرایط مادر هم بر جنین تاثیر می‌ گذارد. مادران باردار باید از منابع کافی کلسیم برخوردار باشند تا از پوسیدگی دندان خود در دوران بارداری جلوگیری کرده و همچنین میزان کلسیم کافی به بدن جنین برسانند. نوزادی که متولد می‌ شود، باید مقدار مناسبی کلسیم داشته باشد. سپس با تغذیه شیر مادر، منابع کلسیم را افزایش دهد. 

 

مراقبت از دندان‌ ها در دوران کودکی

برای اینکه از وضعیت استخوان‌ های فک و چینش دندان‌ ها اطلاع پیدا کنید، بهتر است کودک را در سن ۷ سالگی برای معاینه نزد متخصص ارتودنسی یا جراح فک ببرید. چنانچه در دوران کودکی، یک یا چند دندان شیری فرزند شما دچار پوسیدگی شد و دندانپزشک ناچار به کشیدن آن بود، بایستی این فضای خالی با استفاده از مواد و روش‌ های جدید دندانپزشکی حفظ شود. 

 

● مساله تغذیه اهمیت ویژه‌ ای در افزایش عمر دندان‌ها دارد که بایستی در تمام دوره‌ های زندگی مورد توجه قرار بگیرد. بهتر است از مشاوره یک متخصص تغذیه استفاده کرده و بدانید برای هر سن، چه رژیم غذایی مناسب‌ تر است.

 

● مورد دیگری که در افزایش عمر دندان اهمیت دارد، حفظ بهداشت دهان و دندان است که با مسواک زدن و کشیدن نخ دندان میسر می‌ شود. در همه سنین به عادت مسواک زدن اهمیت بدهید و درباره آن سهل انگاری نکنید.

 

● یکی از عوامل مهم در استحکام دندان‌ ها، عامل ژنتیک است. باید بدانید که ازدواج‌ های فامیلی در بسیاری از موارد باعث بروز بیماری‌ های دهان و دندان یا اختلالات در استخوان فک می‌ شوند. بسیاری از افراد که درگیر پوسیدگی‌ های شدید دندانی یا اختلالات فک هستند، حاصل ازدواج فامیلی می‌ باشند. بهتر است افرادی که با اقوام خود ازدواج کرده‌ اند، قبل از بارداری برای انجام آزمایش های ژنتیک اقدام کنند.

 

مراقبت از دندان ها

 

  • دکتر یوسف بالوی پور بالوی پور