کلینیک دندانپزشکی دکتر بالوی پور

۱ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

در گذشته برای پر کردن جای خالی دندانها از دندانهای مصنوعی استفاده می کردند . با گذشت زمان و پیشرفت علم دندانپزشکی ، دندانپزشکان توانسته اند با استفاده از ایمپلنت به بیماران کمک کنند تا بتوانند برای دندانهای از دست رفته ی خود جایگزین مناسب داشته باشند. از طریق ایمپلنت، بیماران دیگر مشکلات ناشی از استفاده ی دندان مصنوعی را ندارند.

جنس ایمپلنت از تیتانیوم است و برای بیماران مشکلی ایجاد نمی کند زیرا با لثه و استخوان فک سازگار می باشد. افرادی که یک یا چندین دندان خود را در اثر تصادف، پوسیدگی، بیماریهای لثه و ...از دست داده اند، ایمپلنت راه حل مناسبی برای آنها می باشد. ایمپلنت مانند یک ریشه در داخل فک قرار گرفته و حالت پایه داشته و تاج بر روی آن قرار می گیرد. برای انجام عمل ایمپلنت دیگر نیاز به تراشیدن دندانهای اطراف آن نمی باشد. شکل ایمپلنت دندان بسیار شبیه به دندان طبیعی می باشد و تفاوتی با آن ندارد. ایمپلنت دندان باید زمانی انجام شود که استخوان صورت رشد کامل خود را کرده باشد.

 افتادن روکش ایمپلنت:

در ابتدا روکش های ایمپلنت با چسب موقت بر روی دندانها قرار می گیرند به همین علت امکان دارد روکشها شل شده و بیفتد در این شرایط با مراجعه به دندانپزشک می توان روکش را دوباره بر روی دندان قرار داد. در شرایطی که امکان استفاده از چسب دائم وجود دارد می توان از آن برای چسباندن دائمی روکش های ایمپلنت استفاده کرد.

 

 شل و لق شدن روکش ایمپلنت دندان:

به علت زیاد بودن فشار در برخی مناطق بر روی دندانها امکان دارد روکش ایمپلنت حالت لق پیدا می کند. دلایل مختلفی برای لق شدن ایمپلنت وجود دارد که شامل:

  1. در برخی مواقع زمانی که دندانپزشک پایه را در داخل فک قرار می دهد امکان دارد پایه در داخل فک به خوبی جوش نخورده باشد در این شرایط زمانیکه پروتز بر روی آن قرار .می گیرد در ابتدا سفت است اما به مرور و با خوردن غذا حالت لق پیدا می کند در این شرایط باید کل پایه و پروتز توسط دندانپزشک خارج شود و از یک پایه ی جدید استفاده شو
  2. در مواقعی که پروتز به درستی بر روی ایمپلنت نچسبیده باشد و یا در اثر بلند بودن پروتز نسبت به سایر دندانها بر روی آن فشار وارد شده در نتیجه موجب جدا شدن پروتز می شود
  3. کوتاه بودن پیچی که پروتز را به پایه متصل می کند
  4. در هنگام قرار دادن پایه، دندانپزشک از زاویه ی درستی استفاده نکرده باشد در نتیجه در هنگام جویدن به آن فشار می آید وموجب شل شدن ایمپلنت می شود

 

 لق شدن پیچ داخلی ایمپلنت و شکستگی پروتز:

برخی افراد دارای مشکل دندان قروچه هستند و این امر باعث می شود به روکش ایمپلنت فشار وارد شده و پیچی که در داخل قرار دارد شل شود. در این شرایط پروتز توسط دندانپزشک خارج و ترمیم می شود.

 

 بدنه ی ایمپلنت دچار شکستگی شود:

در اثر استفاده از مواد غذایی بسیار سفت یا ایجاد فشار زیاد به ایمپلنت، امکان دارد بدنه ی آن دچار شکستگی شود.

 

در روزهای ابتدایی انجام ایمپلنت، بیمار با چه مشکلاتی روبه رومی شود:

  • امکان دارد بیمار در اثر خوردن برخی داروهای مربوط به دندان دچار حسایت شود که باید بلافاصله به دندان پزشک مراجعه کند
  • در برخی شرایط امکان دارد دندانی که در کنار ایمپلنت قرار دارد مقداری لق شود که البته بعد از گذشتن چند هفته این مشکل برطرف می شود
  • داشتن درد بعد از انجام ایمپلنت که بیمار با خوردن مسکن می تواند آنرا کاهش دهد
  • کبودی و تورم که با گذشت چند هفته بهبود می یابد
  • بی حسی گوشه لب که به مرور بهبود می یابد
  • با در نظر گرفت این موضوع که ایمپلنت نوعی جراحی می باشد، بیمار باید بعد از آن بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت کند تا از بروز عفونت و خونریزی جلوگیری کند

 عوارض ایمپلنت در افراد بعد از گذشت چندین سال

  • در شرایطی که دندانپزشک مهارت کافی برای انجام ایمپلنت را نداشته باشد امکان دارد فک بیمار سوراخ شود.
  • در صورت مراجعه به دندانپزشک غیر متخصص امکان ایجاد آسیب به اعصاب فک وجود دارد.
  • در موارد بسیار اندک امکان دارد برای بیمار مشکلات سینوسی بوجود بیاید.

 آیا ایمپلنت نیز پوسیده می شود

تاکنون موردی مبنی بر پوسیدگی ایمپلنت وجود نداشته اما بیماران باید بعد از انجام ایمپلنت بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کند و در سال یک بار جرمگیری انجام شود.

 

عواملی که باعث می شود ایمپلنت دچار مشکل شود

  •  درمان بیماریهای لثه قبل از انجام ایمپلنت
  • سیگار کشیدن بر روی ایمپلنت تاثیر می گذارد زیرا خونرسانی در افراد سیگاری کم می شود در نتیجه موفقیت ایمپلنت کاهش می یابد.
  • در صورتیکه فرد دچار دیابت باشد باید حتما کنترل شود.
  • افرادی که دارای اختلال دندان قروچه هستند.

 چرا ایمپلنت دندان بهترین روش پر کردن جای دندان خالی است؟

با همه عوارضی که در بالا بیان کردیم؛ باز هم باید این را در نظر داشته باشید که ایمپلنت بدون شک یکی از بهترین روش‌ های پر کردن جای خالی دندان ‌ها است. روش‌ هایی مانند پروتز دندان حس استفاده از یک دندان واقعی را القا نمی ‌کنند. اما با کاشت دندان یا ایمپلنت، می ‌توانید به راحتی داشتن یک دندان واقعی را حس کنید.

مزیت ‌های ویژه ‌ای که ایمپلنت دارد تقریبا تمامی عوارض آن را خنثی می‌ کند. در ادامه به بهترین ویژگی‌ های آن اشاره می ‌کنیم.

شاید برخی از افراد را دیده باشید که تمام دندان ‌های خود را از دست داده‌ اند. بهترین روش‌ برای جایگزین کردن دندان‌ های از دست رفته ایمپلنت است. در این روش لازم نیست تک به تک دندان‌ ها کاشت شوند. بلکه تنها با کمک 8 پایه قدرتمند، تمام دندان ‌ها در فک بالا و پایین کاشت می‌ شوند.

 این دندان‌ ها پوسیدگی ندارند و فرد تا آخر عمر دچار خرابی، درد دندان و یا پوسیدگی سطح دندان نخواهد شد.

 ایمپلنت دندان جایگزین مناسبی برای ریشه دندان است. دندان بر روی یک پایه قوی و ثاتب به صورت دائم در داخل فک قرار می‌ گیرد. در این صورت کاملا شبیه دندان‌ های واقعی شما بوده و نمی‌ توان آن را از دندان‌ های دیگر تشخیص داد.

 جنس دندان ‌های کاشت شده از تیتانیوم خالص است. این عنصر با بدن انسان سازگاری داشته و هیچ ضرری برای بدن نخواهد داشت. همچنین دندان‌ بعد از قرار گرفتن در فک هیچ مشکلی برای شما در مصرف مواد غذایی سرد و گرم و... ایجاد نمی‌کند.

نگهداری از دندان ایمپلنت شده درست مانند دندان واقعی بوده و اگر به خوبی از مسواک، خمیردندان و نخ دندان استفاده کنید؛ دندان‌ کاشت شده دچار هیچ مشکلی نخواهد شد.

 با کمک ایمپلنت لازم نیست نگران خارج شدن دندان‌ها از دهان بوده و خود را از خندیدن و خوردن غذاها و خوراکی‌های مورد علاقه خود منع کنید. این روش می‌تواند به طور کلی استفاده از روش دندان‌های مصنوعی را نیز منسوخ کند.

بدون شک هیچ روش برای جایگزین کردن دندان‌های طبیعی بدون عوارض نیست. اما اگر کار ایمپلنت دندان خود در یک کلینک با پزشکان متخصص انجام دهید؛ کوچکترین عوارضی را تجربه نخواهید کرد. همچنین درنظر داشته باشید که ایمپلنت‌ها دارای جنس‌های مختلفی هستند. بدون شک هرچه کیفیت ایمپلنت بالاتر باشد عوارضی که با آن رو به رو می‌شوید کمتر خواهد بود.

 

ایمپلنت دندان

  • دکتر یوسف بالوی پور بالوی پور